Kanadalainen psykologian professori Jordan Peterson nousi maailman tietoon vuonna 2018 julkaistuaan teoksensa 12 Rules for Life: An Antidote to Chaos. Kirjasta julkaistiin suomennos 12 elämänohjetta. Käsikirja kaaosta vastaan (WSOY 2018). Peterson vieraili Suomessa ja sai laajan enimmäkseen nuorista miehistä koostuvan kuulijakunnan. Taitavana verkko-luennoijana Petersonin ympärille syntyi kultti juuri nuoria miehiä voimaannuttavana sananvapauden puolustajana ja poliittisen korrektisuuden kriitikkona. Kirjan julkistuksen aikaan hän sai osakseen näyttävää tunnustusta. ”Jordan B. Peterson on läntisen maailman vaikutusvaltaisin intellektuelli juuri nyt.” (The New York Times). ”Peterson on älykkönä aivan omassa luokassaan. Hän pystyy tarttumaan vaikeimpiinkin ideoihin ja tekemään niistä viihdyttäviä. Kenties tämän vuoksi hänen YouTube -videoitaan on katsottu yli 35 miljoonaa kertaa.” (The Observer). Myötätuuli selittää ympäri maailmaan ulottuneet puhujakiertueet. Ajan kuluessa alkoi myös nousta kysymysmerkkejä, otsan rypistystä ja kritiikkiä.
Petersonin ulostulo suorapuheisena poliittisen korrektisuuden haastajana osui aikaan, jolloin ns woke-ideologia oli nousemassa kulttuuritaistelun kuumaksi teemaksi. Jo ennen vuoden 2018 boomia Peterson oli saanut aikaan myrskyn Kanadassa ja yliopistonsa piirissä arvosteltuaan sukupuoli-ilmaisua ja syrjintää koskevaa lakihanketta.
Tulehduksen keskiössä on kysymys sukupuolidysforiaa potevan, sukupuolen vaihdokseen hakeutuneen oikeudesta vaatia itsestään käytettävän toivomiaan ilmaisuja (he/she, poika/tyttö). Voiko tätä lain mukaan vaatia? Jos tytön kehoon syntynyt lapsi vastoin isän toivomusta (vaikka äidin suostumuksella) hakeutuu trans-hoitoihin, voidaanko lain perusteella isää kieltää kutsumasta lastaan tytöksi!? Lain juridinen analyysi on sittemmin osoittanut Petersonin tulkinnat osin liioitteluksi. Hän joutui tiedekunnassa woke-opiskelijoiden häirinnän kohteeksi ilmoitettuaan, että hän kieltäytyy käyttämästä vääristeltyjä/keinotekoisia sukupuolipronomineja. Samaan aikaan Petersonin suorapuheisen ja usein provokatiivisen esiintymisen kanssa maailmalla on noussut polttavaksi puheenaiheeksi woke-ideologia, epidemiana näyttäytyvä sukupuolidysforia, erilaisten seksuaalivähemmistöjen oikeudet.
Biologia ja termien tarkoitus
Peterson on ollut kaiketi sekä reagoiva että provosoiva osapuoli. Hänen rooliaan on käsitelty laajasti mediassa. Eri sävyisiä analyysejä edustavat seuraavat
Panu Hietanevan hyvä katsaus yle.fi sivulla. https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/11/06/kuka-on-jordan-b-peterson-ja-miksi-sinunkin-pitaisi-tietaa-hanet-vai-pitaako
Panu Raatikaisen perusteellinen artikkeli niin&näin lehdessä 4/18 https://netn.fi/artikkelit/jordan-peterson-oikeiston-pop-intellektuelli/
Hieman toisenlaisen ja syvällisen arvion kirjoitti Erkki Koskenniemi https://www.koskenniemi.fi/ajankohtaista-1/jordan-peterson%2C-12-el%C3%A4m%C3%A4nohjetta.-k%C3%A4sikirja-kaaosta-vastaan-(wsoy-2018)
Sukupuoli-identiteettiä koskeva ns gender-keskustelu on tällä hetkellä maailman ehkä painavin puheenaihe, joka myrkyttää poliittis-uskonnolliset rajalinjat, sähköistää liberaali-konservatiivi leirien epäluulon, sotkee yhteiskuntarauhaa ja on osana maailman rauhaa uhkaavassa jännitteen kasvussa.
Petersonin rooli gender-ideologian äärimmäisten ilmentymien kriitikkona on alue, jossa hänen viestinsä osuu ajan hermoon. Käynnissä on lopulta sota sanojen ja termien merkityksestä. Luonnontieteellinen, lääketieteellinen ja biologinen tarkastelu puoltaa näkemystä, jonka mukaan ihminen, kuten miljoonat eliöt jakautuvat kahteen ryhmään lisääntymisbiologian mukaan. Hedelmöittävä /hedelmöittyvä jako on maailman elollisen järjestelmän vuosimiljoonien kuluessa vakiintunut jako. Historian kuluessa on käynyt myös selväksi, että tämä binäärinen jako ei toteudu täysin. Syntyvissä yksilöissä ilmenee pieni osuus poikkeavia tapauksia, joissa biologista sukupuolta merkitsevät tunnukset ovat epätyypilliset, ristiriitaiset, normista poikkeavat. Anatomiset, kromosomirakenteen poikkeamat, hormonien ja sisäerityksen ominaisuudet voivat olla ristiriitaisia. Syntymän jälkeen yksilökehityksen aikana ilmenevä sukupuolisen suuntautumisen ja seksuaalisen identiteetin vaihtelu tuovat yhtälöön lisää muuttujia.
Uhma todellisuutta vastaan
Gender-taistelun oudoin puoli on tämä. Maailmassa on hitaasti mutta vääjäämättömästi edennyt suvaitsevampi ja ymmärtävä suhtautuminen sukupuolisuuden monimutkaisiin ilmiöihin, seksuaaliseen suuntautumisen moninaisuuteen, sukupuoli/gender-kokemuksen vaikeuksiin ja dysforian oireisiin. Ymmärtävästä ja suvaitsevasta katsomusilmapiiristä huolimatta on esiin noussut yllättävä aggressiivinen aktivismi, trans-ideologia, joka kieltää ilmiselvän biologisen sukupuolen käsitteen. Nuorten tyttöjen piirissä leviää epidemian lailla sukupuolidysforian ilmiö, jossa esipuberteetin ikäiset tytöt hakevat vahvistusta sukupuoli-identiteetin ristiriidan tunteisiin, hakeutuvat kehitystä jarruttaviin lääkehoitoihin, kirurgisiin palautumattomiin toimenpiteisiin. Näiden tyttöjen kohtalo järkyttää. Vähitellen käynnistynyt herääminen ja petetyksi tulleiden nuorten tyttöjen katumiskertomukset ovat pysäyttäviä.
Toinen ryhmä ovat sukupuolidysforian vuoksi gender-statuksen muuttamiseen ryhtyneet pojat ja miehet, jotka kieltäytyvät hyväksymästä, että radikaaleista kehon muokkauksista huolimatta he ovat edelleen biologiselta sukupuoleltaan miehiä. Tällaisten yksilöiden ilmaantuminen naisten intiimitiloihin, naisten urheilusarjoihin, naisille tarkoitettuihin vankilan osastoihin on aiheuttanut riitatilanteita ja yhteiskunnan järjestyksen häiriöitä.
Vastareaktio näitä sekaannuksia kohtaan on alkanut levitä. Vanhastaan on tunnettua, että konservatiiviset uskonnolliset piirit ovat takertuneet yksinkertaiseen mies/nainen jakoon uskontonsa vanhojen tekstien ja kulttuurinsa nojalla. Nyt äänensä ovat antaneet kuulla myös uskonnollisesti neutraalit maallikot. Tuoreita esimerkkejä ovat maailmankuulu kirjailija J.K. Rowling, koomikko Ricky Cervais, biologi Richard Dawkins, Sceptic lehden päätoimittaja Michael Schermer, kirjailija Dr Helen Joyce, prof Kathleen Stock, kuuluisa TV-persoona Piers Morgan.
Median ja blogien satoa
John Peterson’in toimet ja puheet gender-dysforia teemasta ovat asiallisia, tasapuolisia ja kestävät tarkankin arvostelun. Tässä katsausta hänen rooliinsa ja muutamia keskeisiä puheenvuoroja.
Jordan Peterson keskustelee Piers Morganin vieraana. https://www.youtube.com/watch?v=pX6G7oSySuo
Helen Joyce kirjoitti kirjan Trans: When Ideology meets Reality. https://www.youtube.com/watch?v=zs4FYlgy90c
Nuoren tytön tarina äidin kertomana. https://www.youtube.com/watch?v=wCshcfx4CSc
Ääni Texasista gender-klinikan sisäpuolelta. Lääkäri avautuu heräämisestä systeemin vääryyksiin. https://www.youtube.com/watch?v=lEwIAVSI7WI
Abigail Shrier on varhain äänensä korottanut journalisti, joka joutui trans-aktivismin hampaisiin julkaisuaan kirjansa Irreversible Damage. https://www.youtube.com/watch?v=5IbbcDXWxfA
Pidempi reportaasi täällä. https://www.youtube.com/watch?v=4roLI_Gb12I
Tässä viehättävän tytön Chloe Cole:n silmiä avaava haastattelu ja tapauskertomus. https://www.youtube.com/watch?v=6O3MzPeomqs&t=870s
Tässä kahden kohtalotoverin kohtaaminen. https://www.youtube.com/watch?v=KBkVhqgRz6U
Trans-klinikalla työskennellyt Ms Jamie Reed avautui moraalisesta solmusta, johon huomasi joutuneensa. https://www.youtube.com/watch?v=gbuGMbqjsSw&t=2979s
Lopuksi esimerkki absurdiudesta, johon gender-ideologia johtaa. Yksityissairaalan naispuolinen potilas oli tulossa peräsuolen kirurgiaa koskevaan leikkaukseen. Hoitoa valmistelevassa tiimissä oli peruukkia käyttävä trans-nainen. Potilas oli vaatinut naisista koostuvaa hoitotiimiä, koska seka-tiimi oli hänelle turvaton aiemman seksuaaliväkivallan kokemuksien vuoksi. Yksikön johto piti vaatimusta kohtuuttomana ja perui leikkauksen. Samoihin aikoihin USA:ssa muslimi miesvangille oli myönnetty oikeus kieltäytyä biologisesti naispuolisen trans-vartijan suorittamasta kehontarkastuksesta uskontoonsa vedoten. (Brownstone Institute https://brownstone.org/about/ )
Tammy, parantumisen ihme ja suitsukkeen tuoksu.
Jordan Petersonin roolista ja persoonasta puhuttaessa yksi oleellinen alue on hänen suhteensa uskontoon. Hän on ollut vuosien ajan erilaisten podcast tähtien, politiikan, tieteen ja erilaisten influensserien vieraana. Hän on ollut kiusaannuttavan ahdistelun kohteena, jossa häntä on haluttu sovittaa siihen tai tuohon muottiin mm ateismi/teismi debatissa ja yleensä erilaisten kirkollisten rakenteiden tunnustukselliseen raamiin.
Hieman vaivaannuttavaa katsottavaa on ollut tuore perhetilanne hänen vaimonsa vakavan sairauden ja siitä ihmeenomaisen toipumisen jälkeen. Vaimo oli toipumisaikanaan alkanut lähentyä uskon kokemusta. Ystävän säännölliset vierailut, rukoukset, rosary-nauhan hypistely olivat vaikuttaneet vaikeana aikana ja herättäneet syvän rakkauden kokemuksen ja saaneet aikaan lähentymisen katolista kirkkoa kohtaan. Lapsuutensa protestanttisen kirkon jäsenenä elänyt, mutta uskonnosta 12-vuotiaana vieraantunut Tammy päätti äskettäin liittyä katoliseen seurakuntaan.
Olen iloinen Tammyn toipumisesta ja kristillisen uskon löytymisestä mutta suoraan sanoen katolisen median tapa korostaa juuri katolisuuteen kääntymistä on vaivaannuttavaa katsoa. https://www.youtube.com/watch?v=pGQnfIy0lx8
Melkein voi aavistaa, miten vahvasti katolisen median piirissä toivotaan puolison seuraavan Tammyn perässä ja julkistavan oman kääntymyksen juuri katoliseen uskoon. Yksilöiden tarinat ovat mainosta ja kovaa valuuttaa.